Det er komitéens opfattelse, at tiden er moden til endnu en justering af Anbefalingerne for god Fondsledelse – navnlig ud fra de erfaringer, komitéen har gjort sig, siden anbefalingerne blev justeret i 2020, men også i lyset af omverdenens forventninger til øget åbenhed om fondenes forhold og bestyrelsernes arbejde.
De justerede anbefalinger er udvidet med to nye anbefalinger, således at bestyrelserne i de erhvervsdrivende fonde for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere, dvs. første gang i foråret 2026, skal forholde sig til og redegøre for i alt 19 anbefalinger.
Komitéen anbefaler i den ene nye anbefaling, at fondens årsregnskab bør indeholde oplysninger om de eventuelle transaktioner, som fonden har indgået med interesseforbundne virksomheder. I den anden nye anbefaling anbefaler komitéen, at bestyrelsen årligt vælger fondens formand og eventuelle næstformand for 1 år ad gangen.
Derudover er anbefalingen om bestyrelsesbeslutning ved særlige opgaver blevet udvidet til at omfatte alle medlemmer af fondens bestyrelse, ligesom anbefalingen om uafhængighed er blevet skærpet, således at mindst en tredjedel af bestyrelsens medlemmer bør være uafhængige.
Komitéen har samtidig fundet anledning til at præcisere nogle af de eksisterende anbefalinger og kommentarerne til anbefalingerne. Det er forventningen, at den øgede og tilpassede vejledning desuden kan være med til at mindske en eventuel usikkerhed omkring anbefalingernes rækkevidde.
Komitéen skal særligt bemærke, at det ikke er eller har været hensigten at ændre på, hvad der anses for et helejet egentligt holdingselskab. Komitéen havde modtaget ønsker om at få uddybet kommentaren til anbefaling 2.3.5, men komitéen måtte erfare, at den i høringsudgaven foreslåede udvidede kommentar ikke tilførte værdi, hvorfor komitéen besluttede ikke at ændre kommentaren.
Komitéens formand, Marianne Philip, udtaler:
Det har været en utrolig interessant proces at arbejde med justeringen af Anbefalingerne for god Fondsledelse. Komitéen har arbejdet længe og fokuseret på at finde det helt rigtige niveau og har bestræbt sig på at sikre, at så mange interessenter som muligt kunne komme med bemærkninger til udkastet. Jeg synes, det er blevet vellykket, og jeg glæder mig til at se, hvordan det gode og seriøse arbejde ude i fondenes bestyrelser udvikler sig i fremtiden.
Udover at gennemføre en offentlig høring af udkastet til nye anbefalinger, inviterede komitéen blandt andre Dansk Industri, Dansk Erhverv, Rederiforeningen, Fondenes Videnscenter og en række store fonde til en indledende drøftelse af udkastet til de justerede anbefalinger. Der har generelt været en positiv holdning til justeringerne. De konkrete bemærkninger, der er kommet, har komitéen taget i betragtning ved udarbejdelsen af de justerede anbefalinger.
De justerede anbefalinger træder i kraft for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere, og afløser dermed komitéens anbefalinger fra juni 2020.
For regnskabsår, der begynder før den 1. januar 2025, skal bestyrelserne forholde sig til og redegøre for anbefalingerne fra juni 2020.
For regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller senere, skal bestyrelserne forholde sig til og redegøre for de nye anbefalinger.
Komitéen offentliggør en engelsk version af Anbefalingerne for god Fondsledelse og redegørelsesskemaet, så snart det er klar.